dr. Meggyes Attila
Megjelenés: 2023.10.19.

HASZNÁLT AUTÓ ÉS A GARANCIA

Az örök dilemma. Sokan tették már fel nekem azt a kérdést, hogy használt autó vásárlása esetében ha utólag kiderül, hogy hibás, akkor van-e egyáltalán bármilyen jogi eszköz a kezünkben, hogy az igényünket érvényesítsük az autó eladójával szemben. Ha a videó is érdekel: https://bit.ly/használtautógarancia A válasz egyértelműen igen, csak nem mindegy, hogy kereskedőtől (cégtől) vagy magánszemélytől…

Az örök dilemma.

Sokan tették már fel nekem azt a kérdést, hogy használt autó vásárlása esetében ha utólag kiderül, hogy hibás, akkor van-e egyáltalán bármilyen jogi eszköz a kezünkben, hogy az igényünket érvényesítsük az autó eladójával szemben.

Ha a videó is érdekel: https://bit.ly/használtautógarancia

A válasz egyértelműen igen, csak nem mindegy, hogy kereskedőtől (cégtől) vagy magánszemélytől vásároltuk az autót. A két eset közötti különbség az, hogy probléma esetén kinek kell bizonyítania az igazát és hogyan?

Egyszerűbb dolgunk van, ha az autónkat egy kereskedésből vásároltuk, ugyanis ebben az esetben fogyasztói szerződés jön létre, amelyre vonatkoznak a fogyasztóvédelmi szabályok.

A törvényi szabályozás alapján ebben az esetben az eladót két év kellékszavatossági kötelezettség terheli a rejtett hibákra vonatkozóan, azonban a felek ennél rövidebb szavatossági időben is megállapodhatnak, ami egy évnél semmiképpen sem lehet kevesebb.

Ha a vevő a hibát az adásvételt követő hat hónapon belül ismeri fel, az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba az átadáskor még nem állt fenn, ezt követően ugyanez a vevő feladata. Magyarán szólva cégtől történő vásárlás esetén hat hónapig – ellenkező bizonyítás hiányában – „a vevőnek van igaza”.

Ez még akkor is így van, ha az adásvételi szerződés esetleg nem tartalmaz semmilyen jótállásra, garanciára vagy szavatosságra irányuló eladói vállalást, nos, még ebben az esetben is meglehetősen kedvező a vevő helyzete, ugyanis a Polgári Törvénykönyv garantálja a számára, hogy válasszon: az eladás időpontjában fennálló rejtett hibát az eladónak ki kell javítania vagy a vételárat le kell szállítania, vagy (a jelentéktelen hiba esetét kivéve) az autót ki kell cserélnie vagy vissza kell vennie.

Ez a jogintézmény a kellékszavatosság intézménye (hétköznapi nyelvben a garanciát általában erre értjük), mely mind magánszemély, mind autókereskedő cég eladó esetén fennáll.

Magánszemély eladó esetén a vevő egy éven belül jelezheti és köteles bizonyítani, hogy a hiba az adásvételkor már megvolt. Azt viszont hozzá kell tennem, hogy nincs szavatosság abban az esetben, ha az autó rejtett hibájával a vevő pontosan tisztában volt, vagy fel kellett volna ismernie, vagy erről a vásárláskor tájékoztatták.

És ismerve a magyar autóvásárlási kultúrában rejlő sajátosságokat, nyugodtan állíthatom, hogy nagyon kevés esetben hajlik arra az eladó, hogy jogvita nélkül elismerje a felelősségét és teljesítse a törvény által rá rótt kötelezettségeket.

dr. Meggyes Attila

Cégeknek/magánszemélyeknek

Cégeknek/magánszemélyeknek
  • Összes
  • Közélet (18)
  • Cégek jogi képviselete (10)
  • Balesetben sérült személyek jogi képviselete (9)

Címkék

Címkék
  • All
  • közlekedés (10)
  • érdekességek (8)
  • válasz (5)
  • gyilkosság (2)
  • interjú (2)
  • híradó (1)
  • ingatlan (1)
  • kgfb (1)

Televíziós interjú

Televíziós interjú
  • Összes videó
  • nem (76)
  • TV interjú (8)

Videó típusa

Videó típusa
  • Összes
  • TikTok (76)
  • Youtube (8)

Törlés

Találatok megtekintése