dr. Meggyes Attila
Megjelenés: 2023.10.04.

A CÉG PÉNZE NEM A TIÉD HŰTLEN KEZELÉS, SIKKASZTÁS?

“Enyém a cég, akkor a saját cégem pénze miért nem az enyém?” Ehhez és hasonló kérdésfeltevéssel még mindig találkozom a munkám során. A mai napig gyakori probléma, hogy a cégvezetők a cég pénzét magánjelleggel kezelik. Ez elsősorban a kisebb cégek problémája, de nem jelenti azt, hogy nagyobb vállalkozásokat nem érinthet váratlanul az ebből eredő gond.…

“Enyém a cég, akkor a saját cégem pénze miért nem az enyém?” Ehhez és hasonló kérdésfeltevéssel még mindig találkozom a munkám során.

A mai napig gyakori probléma, hogy a cégvezetők a cég pénzét magánjelleggel kezelik. Ez elsősorban a kisebb cégek problémája, de nem jelenti azt, hogy nagyobb vállalkozásokat nem érinthet váratlanul az ebből eredő gond. Ugyanis sok esetben okozhat kellemetlen perceket, ha a vállalkozás pénze a cégvezető zsebébe vándorol.

Nagyon tömören és leegyszerűsítve a kérdés azzal válaszolható meg, hogy amikor cégalapítást követően tulajdonosként az alaptőkét a cég rendelkezésére bocsátjuk, az azért történik, hogy a cég abból pénzt csináljon. Ettől az időponttól kezdve az a pénz illetve az a pénz amit ezt követően a cég megtermel, az a cégé. És azt a pénzt alapvetően két dologra lehet elkölteni: a cég érdekében felmerült kiadásokra (költségek, de ilyen a fizetés is), és ha marad, osztalékra, amit felvehetünk és leadózunk. Azonban a valóság mást mutat, de vegyünk egy egyszerű példát.

Egy cégvezető a céges kártyával, a cég pénzéből vásárolgat, mondván, az az ő megkeresett pénze. Aztán erre jön egy NAV vizsgálat, ami elkezdi feszegetni ezeket a költéseket és ekkor az alábbiakra lehet számítani. Egyrészt valószínűleg alaposabb vizsgálatot folytat le a NAV ilyen esetben és még valószínűbb, hogy visszamenőleg 5 évre. Másrészt ha adott esetben nem tudjuk bizonyítani, hogy a céggel elszámoltunk ezen kiadásokkal, akkor bizony extra jövedelemnek minősül, amire jön az adóteher, egy kis adóbírság és természetesen a késedelmi pótlék.

Egy cég pénzét vagy bankszámlán, vagy a házipénztárban kell tartanunk. Bármelyikről bármit kifizetni csak a cég érdekében és csak valamiféle bizonylat ellenében lehetséges. Tehát ha véletlenül egy cégvezető fogja a céges pénzt és elindul egy egzotikus nyaralásra, teljesen felesleges a repülőjegy számláját lobogtatni, ugyanis ettől nem lesz elszámolható költség, viszont egy biztos: az ára hiányozni fog a kasszából.

És még egy nagyon fontos dolog, ahogy fentebb írtam a gazdasági társaságok vagyona mindig elkülönül a társaságot létrehozó személy magánvagyonától, ezért rá nézve az idegen dolognak minősül, vonatkozásában a sikkasztás megvalósítható abban az esetben például, ha a társaság vezetője a céges bevételt nem fizeti be a cég pénztárába, hanem adózás nélkül elkölti azt.

És bizony sikkasztás esetében már egy másik hatóság kezébe kerülünk.

De természetesen a fent leírtak csak fikciók, bízom benne, hogy minden cég rendelkezik jó pénzkezelési szabályzattal – melynek meglétét egyébként a Számviteli törvény is előírja – m,melyben tökéletesen szabályozva vannak a “költések” és azok elszámolásának opciói, ekként értelemszerűen nem kerülhetünk a fentebb leírtak szerinti kellemetlen helyzetekbe.

dr. Meggyes Attila

Cégeknek/magánszemélyeknek

Cégeknek/magánszemélyeknek
  • Összes
  • Közélet (18)
  • Cégek jogi képviselete (10)
  • Balesetben sérült személyek jogi képviselete (9)

Címkék

Címkék
  • All
  • közlekedés (10)
  • érdekességek (8)
  • válasz (5)
  • gyilkosság (2)
  • interjú (2)
  • híradó (1)
  • ingatlan (1)
  • kgfb (1)

Televíziós interjú

Televíziós interjú
  • Összes videó
  • nem (73)
  • TV interjú (8)

Videó típusa

Videó típusa
  • Összes
  • TikTok (73)
  • Youtube (8)

Törlés

Találatok megtekintése