A filmes forgatókönyveket legtöbbször az élet írja, így értelemszerűen egy-egy filmes szituáció tükrözi a valóságot. Ilyen valóságból kiragadott példa az “ügyvédes filmek” üzleti megbeszélései.
És hogy miért van ez így? Mert itt kezdődik a “komolyan vehetőség”. És most jön a fordulat: előadásaim és írásaim nyomán egyre több cégvezető érdeklődik aziránt, hogy hogyan is kellene ezt a gyakorlatban nekik csinálniuk, hogyan delegáljanak bizonyos feladatokat, különösen azokat, amelyek nem feltétlenül a saját hatáskörükbe tartoznak, függetlenül attól, hogy tapasztalatuk és a sok éves rutinjuk alapján azt gondolják, hogy ez simán működik egyedül is.
Nézzünk hát egy egyszerű filmes, de valamilyen szinten valós élethelyzetet visszatükröző példát.
Talán sokan emlékeznek a Pretty Woman Mr. Stuckey-jára a gátlástalan, vérszívó ügyvédre. Ha lecsupaszítjuk azt a negatív szerepkört, amit a “limonádé” miatt meg kellett testesítenie, gyakorlatilag mi is marad?
Egy ügyvéd, aki gondolkodás és feltétel nélkül érvényesíti ügyfele érdekeit és akaratát, teljesen mindegy, hogy ki áll vele szemben. Mindezt úgy, hogy ügyfelének gyakorlatilag csak a végszót kell kimondania, azaz mindent előkészít, letárgyal, utánajár és tálalja a megoldást az ügyfélnek.
Ha eltekintünk a filmes kliséktől, valljuk be őszintén, ügyfél szempontból tökéletesen ellátja azokat a feladatokat, amelyek a sikeres ügylet létrejöttéhez ügyvédi szempontból szükségesek.
És az Ügyfél mikor lép színre? Amikor az ellenfél gyakorlatilag már vagy “ki van mattolva”, vagy amikor már csak a diadalmenetet kell levezényelnie. Ha cégvezetői szempontból nézzük, nem ez lenne egy ügyvéd feladata, amit úgy hívunk: tökéletes jogi előkészítés? A helyes válasz szerintem az igen.
Másrészről egy cégvezető komolyságát és megkockáztatom tekintélyét is jelentősen megnöveli, ha “saját bejáratú ügyvéddel” érkezik az üzleti tárgyalásra és csak akkor szólal meg, amikor úgymond a “vazallusi” szakmai párbeszéd már lezajlott a felek között és ő mondja ki a végszót.
Az angolszász jogi kultúra már csak ilyen.
Egy szóval jellemezném az ilyen üzleti tárgyalási metódust: profizmus.
És a jó hír, hogy ez a profizmus egyre több cégvezető számára kezd vonzóvá válni.