A címválasztás nem véletlen. A témát nem az elmúlt időszak mediterrán telei miatt választottam, hanem a munkám során szerzett szomorú téli közlekedési baleseti statisztikákból származó tapasztalatok.
Minden évben felvetődik a kérdés, hogy vajon Magyarországon kötelező-e a téli gumi használata az autókon? A válasz röviden akár egyértelmű is lehetne, azonban jobban belegondolva, előfordulhatnak hátrányos jogkövetkezményei, ha az időjárásnak mégsem felelnek meg a jármű gumiabroncsai.
Egyelőre Magyarországon nem kötelező az évszaknak megfelelő abroncs használata. Nem képez önmagában bírságolási alapot, ha valaki nyári gumival közlekedik télen az utakon. Ugyanakkor vitán felüli, hogy ez így könnyebben teremt balesetveszélyes helyzetet, ami miatt nem érdemes kockáztatni.
Ennek ellenére a statisztikák mást mutatnak. Rengetegen nem foglalkoznak azzal, hogy milyen gumiabronccsal közlekednek télen, nem cserélik le a nyári gumit és így vesznek részt a közlekedésben.
Mi ezzel a gond?
Ha belegondolunk, az év nagyobb részében, körülbelül 7 hónapon keresztül a nyári abroncsokon közlekedünk, ezért nem mindegy, hogy bánunk velük, logikus, hogy “elhasználódhatnak”.
Másrészt a tél sosem olyan enyhe, hogy érdemes legyen megkockáztatni a nyári gumikon közlekedést.
És mi történik, ha baleset történik télen és adott esetben sérülés vagy halál a vége?
Nos ebben az esetben nem szabad figyelmen kívül hagyni azt, hogy amennyiben egy közlekedési baleset során egyértelműen megállapítható – például egy műszaki szakértő bevonásával –, hogy a baleset megelőzhető lett volna az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatával, akkor az bizony probléma.
Önmagában az a körülmény, hogy valaki a saját életét kockáztatja, szíve joga, csak ha a közlekedésben vesz részt akkor egyfajta szerződést köt a többi közlekedésben felelősen részt vevőkkel is és ha a vétlen fél finoman szólva hátrányt szenved a vétkes fél felelőtlen magatartása miatt, az minimum két családot tehet tönkre.
Számomra nagy joghézagot jelent a téli gumira vonatkozó szabályozás hiánya, holott arra van jogszabályi rendelkezés, hogy mi minősül téli gumi abroncsnak.
És akkor felteszem az örök kérdést, ha nincs jogszabályi kötelezés, akkor személyes felelősségvállalás sem szükséges?